Tuesday, November 23, 2010

photoshop tutorial : firework effect

oke murid² semua , hari ni kita akan belajar cara² nak buad effect firework dalam gambo macam dalam video katy perry - firework tu . barang² yang korang perlukan ialah :

●  software photoshop . ( dalam tuto ni photoshop CS3 digunakan )
●  gambo (kalau boleh ambek yang ade satu light source)
● gambo firework , asap dan out of focus light/bokeh (ambek yang background hitam untuk effect realistik)

mari kita mulakan ...


Photobucket  bukak gambo korang tu dalam ps (photoshop) . aku pakai gambo Ian Somerhalder sebab dia hensem .muahahaha


Photobucket  pegi tab Filter >> Render >> Lens Flare dan setkan dia dekat bahagian dada . brigthness dan lens type tu ekot suke korang la nak setkan .


Photobucket  lepas itu pegi tab Filter >> Render >> Lighting Effects dan adjustkan dia dekat punca cahaya . ( bukan aku )

Photobucket  lepas tu , bukak gambo firework , asap dan bokeh tadi . tarik gambo² tersebut ke dalam gambo yang nak diedit dengan mengunakan Move Tool pada toolbar di sebelah kiri .lagi banyak gambo yang ditarik , lagi gempak

Photobucket  korang boleh adjust saiz gambo dengan menekan button CTRL + T . ye background dia maseh ade lagi . aku tau .

Photobucket  lepas dah susun molek² , korang akan perasan yang banyak Layer akan keluar , so untok menghilangkan background dia tu , picit satu² layer tadi dan tukarkan kotak Normal kepada Lighten (sila rujuk gambo dibawah) . jangan korang tuka gambo yang nak diedit tu pulak , hanya layers firework , asap dan bokeh sahaja .


Photobucket  background hitam tadi akan hilang dan yang tinggal effect firework tu saje . boleh la save . ini la hasilnya :)

sape da siap angkat tangan !


da buad ? campaklah comment anda :)

No comments:

Post a Comment