Monday, November 22, 2010

photoshop tutorial : gambar dalam tulisan

hari ni jom kita belaja cara² nak buad background dalam tulisan . senang je nak buad kalau ade usaha lebih siket . hahaha oke barang² yang korang perlukan ialah :

● software photoshop (dekat dalam tuto ini photoshop CS3 digunakan)

● gambar yang nak dijadikan background

oke .mari kita mulakan. btw , sila ekot gambar untok lebih mudah paham . oke ?


Photobucket  bukak photoshop dan bukak la background yang bekenan tuh . then duplicate layer background tersebut (CTRL + J) . so akan keluar "Layer 1" yang dah di diklonkan tu macam dekat nombor 1 .

Photobucket  click new layer macam dalam no.2 tu . then akan keluar "Layer 2" .then , pegi ke tab Edit >> Fill >> dan pada kotak content . select white macam gambo kt bwah ni


Photobucket  korang akan nampak "Layer 2" akan bertuka jadi putih . klik dan tarik layer tersebut ke bawah "Layer 1"


Photobucket  picit "Layer 1" . then buad layer baru . then , picit button T dekat toolbar di sebelah kiri untok tulis pape yang korang nak tulis . lepas tu , click layer tadi dan tarik dia dekat bawah "Layer 1" korang akan perasan yang tulisan tadi suda hilang .



Photobucket  klik pada "Layer 1" dan pegi tab Layer >> Create Clipping Mask . background tadi akan hilang dan yang tinggal hanya lah tulisan korang yang dah ade background . lepas itu boleh la save ye kak .


dah buad tu letak la comment oke :)

No comments:

Post a Comment