Sunday, January 30, 2011

photoshop tutorial : header bersambung dengan blog


oleh kerana banyak demand daripada bloggers sekalian *cewah ayat kau so aku buad la tutorial ni . tapi ber-jam² aku pikir tajuk ape la letak ni . karang salah maksud pulak . adohai , oke kepada yang tak paham maksodye ialah ; header tu melekat dengan badan blog . macam dekat gamba di atas . oke mari kita mulakan :)

Photobucket  pastikan tiada code yang menyemak di bahagian atas badan belog , kalau korang ade buad border ke hape ke sila tukarkan code tersbut kepada code individu contohnya :




 sebelum :

selepas :




Photobucket  oke sila bukak photoshop (PS) masing² dan pegi then click File >> New ataupun CTRL + N . adjust width , height . since korang nak header ni melekat dengan body blog so sila pilih option "transparent" bagi background contents



Photobucket  tekan "U" pada keyboard dan korang akan notice pada toolbar pada kiri ade button kene highlight (oke aku tak tau ape name die) . pastikan dalam "fill pixel" mode dan pilih either shape "rectangle tool" or  "rounded rectangle tool" pada toolbar di bahagian atas . aku pilih "rounded rectangle tool" okeh :)


Photobucket  pilih kaler yang berkenan . aku pilih kaler hitam supaya senang korang nampak :) buad sampai bucu hujung shape tu sentuh pada tepi lining header . then , tarik dia ke bawah dengan menggunakan "move tool"


Photobucket  kalau tak puas hati resize pakai CTRL + T . then start la membuat header korang sesuka hati :) boleh rujuk tutorial ini : http://ceritacaye.blogspot.com/2010/12/photoshop-tutorial-membuat-header.html


Photobucket oke da siap ! sila save dalam format png dan letak comment . tenkiu

No comments:

Post a Comment